Kerncijfers 2020

Martini Ziekenhuis zet in op creëren stevige basis om ambities voor de toekomst waar te maken

Het Martini Ziekenhuis kijkt terug op een enerverend 2020, waarbij de Covid-19 pandemie nagenoeg het hele jaar veel van de aandacht opeiste. Wat in januari en februari nog werd afgedaan als een ‘milde griep’ groeide vanaf maart uit tot een ongekende nieuwe werkelijkheid. Niemand had in de eerste twee maanden van 2020 kunnen voorspellen wat ons de rest van het jaar zou overkomen met een intelligente lockdown, de 1,5 meter samenleving, een vaccinatiestrategie, snelteststraten, een avondklok, thuiswerken, afschalen van zorg, etc. Eind 2020 overheersen daarbij twee emoties: trots op wat we samen voor elkaar hebben gekregen, en vermoeidheid vanwege de spanning en de drukte.

De pandemie is nog niet voorbij en zal pas onder controle zijn bij een voldoende vaccinatiegraad. Dan kan de zorg die het afgelopen jaar is uitgesteld, in de volle breedte weer opgepakt worden. Dit zal voor sommige van onze patiënten geduld vragen. De wachtlijsten zijn de afgelopen maanden opgelopen. Gelukkig ervaren we dat veel patiënten begripvol zijn over de situatie. De spoedzorg en semi-acute zorg hebben we gedurende de pandemie gelukkig kunnen continueren. We hopen dat we in de loop van 2021 weer naar ‘normaal’ kunnen. Zorglandschap in ontwikkeling Het zorglandschap blijft voortdurend in ontwikkeling en het Martini Ziekenhuis speelt hier steeds op in. Door de vergrijzing, maar ook door verschuivingen van zorg blijft het ziekenhuis te maken houden met een substantiële groei van het aantal patiënten. In 2020 is hard gewerkt aan het opstellen van een nieuwe ziekenhuisstrategie voor de periode tot en met 2024. Het plan ‘Kijk Martini 2024’ is in maart 2021 vastgesteld. In de nieuwe strategie beschrijven we hoe het Martini Ziekenhuis als topklinisch opleidingsziekenhuis wil bijdragen aan de zorg in Noord-Nederland. Dat doen we op een mensgerichte manier samen met onze partners in de keten. Om voldoende ruimte te hebben om onze ambities waar te kunnen maken is een stevige basis nodig. Deze ligt als eerste bij onze collega’s: zij maken als #teammartini het verschil in de zorg voor de patiënt. Als ziekenhuis voelen we in toenemende mate de krapte op de arbeidsmarkt. We investeren daarom veel in de opleiding van (nieuwe) zorgprofessionals, maar ook in het behoud van medewerkers. Daarnaast is het nodig dat we voldoende financiële middelen hebben om te kunnen blijven investeren. In 2020 is hierom het programma Martini SlimFit gestart om onze financiën duurzaam op orde te houden. Zorginnovatie Ondanks dat Covid-19 veel aandacht opeiste hebben we in 2020 ook mooie nieuwe (zorg)ontwikkelingen gezien. Zo zijn in 2020 drie scanners aangeschaft voor digitale pathologie. Met de komst van digitale pathologie en mogelijkheid tot uitwisseling van beelden kunnen we makkelijker gebruik maken van expertise in de regio en op termijn ook landelijk. De handchirurgen ontvingen het exclusieve predicaat ‘Hand Trauma and Replantation Center’ van de FESSH, de Europese Handchirurgie Vereniging. Dit predicaat is een bevestiging van de hoge kwaliteit die de handchirurgen en handtherapeuten van het Martini Ziekenhuis leveren als het gaat om de behandeling van hand- en polsaandoeningen. Op het operatiecentrum is een speciale C-boog geïnstalleerd voor het maken van 3D beelden tijdens een operatie. Bestuur In 2020 verwelkomen we André Postema als nieuwe bestuursvoorzitter van het Martini Ziekenhuis. Samen met Tamara Kroll en Ton Tiebosch vormt hij het bestuur van het ziekenhuis. Financiën Het jaar 2020 was vanwege COVID-19 ook financieel een ingewikkeld jaar. De omzet van het Martini Ziekenhuis was € 383 miljoen met een financieel resultaat van € 1,8 miljoen positief. Door het ingezette herstelprogramma SlimFit 2021-2024 worden de financiën structureel verbeterd om zo te kunnen blijven investeren in een sterk veranderend zorglandschap. De Covid-19 pandemie heeft ons leven sterk beïnvloed in 2020. Maar in het ziekenhuis heeft het ook een mooi gevoel van saamhorigheid gegeven. Samen de schouders eronder in deze bijzondere tijd. Dat geeft energie, samen zijn we #teammartini. Tamara Kroll, André Postema, Ton Tiebosch Raad van Bestuur Martini Ziekenhuis

André Postema

Voorzitter van de Raad van Bestuur