Samen voor de beste zorg

Hoe belangrijk gezondheid is, zien we dagelijks in ons werk. Hoe broos die gezondheid kan zijn, zien we hier ook dagelijks. En wij zien als Raad van Bestuur dagelijks al die mensen in het Martini Ziekenhuis die zich met hart en ziel inzetten voor de gezondheid van de mensen uit Stad en Ommeland.

Het Martini Ziekenhuis kijkt terug op een druk en enerverend 2019. Het aantal patiënten dat naar het ziekenhuis kwam groeide opnieuw. Dit vroeg inzet, flexibiliteit en doorzettingsvermogen van de medewerkers van het Martini Ziekenhuis, maar ook geduld van onze patiënten doordat op sommige plekken de wachtlijsten opliepen. De druk op de financiën neemt toe, en het ziekenhuis voelt in toenemende mate de krapte op de arbeidsmarkt. Het zorglandschap blijft volop in ontwikkeling. Het Martini Ziekenhuis blijft daar op inspelen zodat we de komende jaren de beste zorg kunnen blijven leveren aan nog meer patiënten.

Groei aantal patiënten blijft De toestroom van patiënten legde het afgelopen jaar opnieuw een grote druk op onze fysieke capaciteiten, zoals de bedden, apparatuur en op onze medewerkers. De blijvende groei was voor de Raad van Bestuur aanleiding om een onderzoek te doen naar de zorgvraagontwikkeling tot 2025, tot 2030 en tot 2040. De uitkomsten laten zien dat het Martini Ziekenhuis met een substantiële groei te maken krijgt. Dit komt doordat de vraag naar zorg stijgt door de vergrijzing, maar ook door verschuivingen van zorg. Deze inzichten helpen ons om het ziekenhuis de komende jaren voor te bereiden om de beste zorg te kunnen leveren aan nog meer patiënten.

Financiën In 2019 was de omzet van het Martini Ziekenhuis bijna € 362 miljoen, met een financieel resultaat van € 0,9 miljoen negatief. Dit komt onder andere doordat in dit jaar € 1,7 miljoen extra is besteed aan het strategisch opleiden van personeel, ter versterking van ons arbeidsmarktbeleid. Hiervoor was een bestemmingsreserve gevormd.

Zorglandschap in ontwikkeling Het zorglandschap blijft voortdurend in ontwikkeling en als Martini Ziekenhuis spelen we hier steeds op in. Zo nam het ziekenhuis in het najaar van 2019 een derde MRI- en CT-scanner in gebruik voor capaciteitsvergroting en dus kortere wachttijden voor onze patiënten. Daarbij bleven de avondopenstellingen bij de afdeling Radiologie en Nucleaire Geneeskunde bestaan, zodat er per jaar bijna 200.000 patiënten gezien kunnen worden. Om het Martini Ziekenhuis blijvend te onderscheiden als aantrekkelijke werkgever, is in november 2019 de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Dat is werken bij #teammartini’ in het leven geroepen.

We streven naar het leveren van de beste zorg, we zetten de patiënt voorop. Samen bouwen we verder aan goede en toegankelijke (topklinische) zorg voor onze patiënten.

Hans Feenstra, Tamara Kroll, Ton Tiebosch

Raad van Bestuur Martini Ziekenhuis